Carina | Carinska tarifa | Pojednostavljeni postupci | Carinski prekršaji |
Spoljna trgovina | Devizno poslovanje | PDV | Akcize |
Bezbednost hrane | Veterinarska kontrola | Sanitarna kontrola | Hemikalije&Ekologija |
Akcize
Akcizne markice
Uredba o akciznim markicama počela je da se primenjuje od 1. oktobra 2024 godine.
Ovom uredbom uređuje se izgled kontrolne akcizne markice i kontrolne
akcizne markice sa QR kodom, vrsta podataka na markici i markici sa QR
kodom, način i postupak odobravanja i izdavanja markica i markica sa QR
kodom, način vođenja evidencije o odobrenim i izdatim markicama i
markicama sa QR kodom, način obeležavanja cigareta, nesagorevajućeg
duvana, alkoholnih pića i kafe namenjene za krajnju potrošnju, osim
piva, niskoalkoholnih pića koja sadrže manje od 5% vol alkohola i
cigareta koje se koriste za testiranje kvaliteta proizvoda markicama od
strane obveznika akcize, kao i vrsta pojedinačnog pakovanja kafe za
krajnju potrošnju koje se obeležava markicom.
imenzije, veličina i boja akcizne markice sa QR kodom za obeležavanje cigareta ostala je nepromenjena i ista je pravougaonog oblika, veličine 19mmx45 mm, a štampa se u posebnim bojama, i to:
Saglasno navedenom, kontrolne akcizne markice sa QR kodom za obeležavanje cigareta pored do sada propisanih podataka sadrže i QR kod, a smatraće se da markica sa QR kodom za obeležavanje cigareta sadrži propisane podatke ukoliko su takvi podaci sadržani u okviru utisnutog dvodimenzionalnog matričnog niza tačaka raspoređenih pravougaono (produkcioni kod) koji se koristi za skeniranje nasvakom pojedinačnom mestu prijema cigareta, odnosno otpreme u maloprodajni objekat, kao i prilikom prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja cigareta kod istog učesnika u prometu u smislu člana 18a Zakona.
Ono što je novina, Uredbom o akciznim markicama uvedena je obaveza obeležavanja akciznom markicom nesagorevajućeg duvana, što do sada nije bila obaveza obveznika akcize koji se bave uvozom i proizvodnjom ovog duvanskog proizvoda. Vezano za oblik, dimenzije i boju novih markica, propisano je da su one iste kao i markica sa QR kodom za obeležavanje cigareta, ali se razlikuje slovna oznaka markice, i ona je sada:
Novom Uredbom o akciznim markicama propisano je da se obeležavanje alkoholnih pića vrši kontrolnom akciznim markicom sa QR kodom, pri čemu se za razliku od do sada važećeg rešenja, sva jaka alkohola pića propisana Zakonom o jakim alkoholnim pićima obeležavaju istom akciznom markicom slovne oznake Ž, odnosno UŽ u zavisnosti da li se proizvode u zemlji ili su iz uvoza.
Prema Uredbi o akciznim markicama kontrolna akcizna markica sa QR kodom za obeležavanje alkoholnih pića sadrži sledeće pisane oznake:
U vezi sa obeležavanjem niskoalkoholnih pića koja su proizdvedena u zemlji, odnosno iz uvoza, slovna oznaka ostala je neporomenjena - N, odnosno UN, s tim da sada nove akcizne markice sadrže QR kod.
Ostala je nepromenjena i slovna oznaka EA za alkoholna pića koja proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama, s tim što sada sadrži QR kod.
Takođe, način obeležavanja kafe i vrsta akciznih markica ostao je isti, s tim da je razlika u načinu podnošenja zahteva za akcizne markice, odnosno postupku podnošenja zahteva, odobravanja i preuzimanje akciznih markica.
Naime, razlika se odnosi na postupak digitalizacije podnošenja zahteva za markice, odnosno da se zahtev za akcizne markice za kafu od 1. oktobra 2024 godine podnosi isključivo preko sistema e-akciza, a ne podnošenjem do sada propisanog Obrasca ZAM/K, koji se podnosioneposredno u Ministarstvu finansija.
Prema tome, obveznici akcize na kafu obeležavanje kafe iz uvoza, odnosno kafe proizvedene u zemlji vrše na isti način kao i do sada, istim akciznim markicama u zavisnosti od vrste kafe i pakovanja iste, jer su akcizne markice ostale su nepromenjene i iste ne sadržeQR kod, ali se zahtev za akcizne markice za kafu podnosi od 1. oktobra 2024 godine isključivo preko sistema e-akciza.
Markica sa QR kodom za obeležavanje cigareta i nesagorevajućeg duvana lepi se na kutiji (paklici) ispod celofana, tako da se kutija ne može otvoriti a da se markica ne iscepa.
Markica sa QR kodom za obeležavanje alkoholnih pića lepi se preko zatvarača flaše ili druge ambalaže, odnosno originalnog pakovanja (grupnog pakovanja), odnosno preko drugog mesta predviđenog za otvaranje ambalaže, tako da se flaša ili druga ambalaža, odnosno originalno pakovanje (grupno pakovanje) ne može otvoriti a da se markica ne iscepa.
Markica za obeležavanje kafe za pojedinačno pakovanje lepi se na prednjoj strani pakovanja ili druge ambalaže na vidljivom mestu i mora se nalaziti na pakovanju ili drugoj ambalaži sve dok je isto u prometu, a za kafu u rinfuznom pakovanju markica se lepi (pričvršćuje) na gornji desni ili gornji levi ugao na prednjoj strani pakovanja (vreće ili drugog pakovanja), tako da je markica vidljiva i neoštećena sve dok se rinfuzno pakovanje u potpunosti ne utroši.
Obeležavanje akciznih proizvoda vrši se kod domaćeg proizvođača, inostranog proizvođača ili drugog lica uključujući i ovlašćenog distributera inostranog proizvođača pre uvoza, odnosno u carinskom skladištu pod carinskim nadzorom u skladu sa carinskim propisima.
Obveznik akcize na kafu ima obavezu obeležavanja kafe markicom i kada već obeleženu kafu pakuje u manja ili veća pakovanja.
Obeležavanje cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana odgovarajućim produkcionim kodom koji se koristi za skeniranje na svakom pojedinačnom mestu prijema cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, odnosno otpreme u maloprodajni objekat, kao i prilikom prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana kod istog učesnika u prometu u smislu člana 18a Zakona vrši se kod domaćeg proizvođača ili inostranog proizvođača u toku procesa proizvodnje, utiskivanjem na dnu kutije (paklice) ispod celofana.
U slučaju obeležavanja produkcionim kodom, bilo koji učesnik u lancu distribucije, pakovanja koja sadrže više kutija (paklica), kao što su boks, masterkejs, paleta, ili druge vrste zbirnih pakovanja, obeležava zbirnim kodom koji predstavlja agregaciju produkcionih kodova i koji sadrži sve informacije iz produkcionih kodova pojedinačnih kutija (paklica) koje su u takvom pakovanju, kao i svakog manjeg pakovanja koje je sadržano u pakovanju koje se obeležava.
Štampanje markica i markica sa QR kodom vrši Narodna banka Srbije – Zavod za izradu novčanica i kovanog novca Topčider (ZIN).
Elektronski zahtev za izdavanje markica i markica sa QR kodom, podnosi se ministarstvu Ministarstvu preko sistema e-akciza.
Zahtev za izdavanje markica naročito sadrži:
Zahtev za produkcione kodove naročito sadrži:
Po podnošenju zahteva za izdavanje markica ili markica sa QR kodom, kao i produkcionih kodova, obvezniku se preko sistema e-akciza dostavlja predračun za plaćanje cene štampanja i dostavljanja markica ili markica sa QR kodom, odnosno generisanja produkcionih kodova.
Proizvođač cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, podnosi zahtev za izdavanje markica sa QR kodom ili produkcionih kodova, ako:
Po izdavanju odštampanih markica ili markica sa QR kodom, Zavod vrši evidentiranje izdatih markica ili markica sa QR kodom unošenjem u sistem e-akciza.
Novo je da se ukida Obrazac PU. Uvoznik, pri carinjenju cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića i kafe dostavlja u dva istovetnka primerka nadležnom carinskom organu Izveštaj sa podacima o izvršenom uvozu cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića i kafe, koji naročito sadrži podatke: o uvozniku, mestu i adresi uvoznika, broju jedinstvene carinske isprave (JCI), PIB-u, nazivu špeditera, mestu i adresi špeditera, nazivu prevoznika, mestu i adresi prevoznika, registarskom broju vozila i o uvezenim količinama akciznih proizvoda (naziv proizvoda, naziv robne marke, jedinicu mere, količinu, šifru carinske ispostave, datum carinjenja, potpis, pečat carinskog organa i dr).
Uz navedeni izveštaj uvoznik, pri carinjenju dostavlja i odštampan zahtev za izdavanje markica za cigarete, nesagorevajući duvan, alkoholna pića, odnosno kafe, koji je podnet preko sistema e-akciza.
Izveštaj sa podacima o izvršenom uvozu overava nadležni carinski organ, i prvi primerak zadržava za svoje potrebe, a drugi vraća uvozniku, koji ga dostavlja Ministarstvu finansija elektronskim putem kao dokaz o izvršenom uvozu cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića, odnosno kafe.
Novo u odnosu na dosadašnja rešenja je da uvoznik prilikom carinjenja sam sačinjava i dostavlja izveštaj o izvršenom uvozu (koji sadrži podatke kao PU Obrazac), ali da taj izveštaj više ne popunjava nadležni carinski organ, već ga carinski organ overava.
Ovakav način izveštavanja od strane uvoznika sprovodiće se do sticanja tehničko-tehnoloških uslova, kada će se podaci i dokumentacija dostavljati se u elektronskoj formi preko sistema e-akciza.
Takođe, procenat oštećenih markica za koje ne postoji obaveza obračunavanja i plaćanja akcize ostao je isti.
Broj (količina) oštećenih markica sa QR kodom kod kojih nije vidljiva oznaka serije i serijski broj i potpuno uništenih markica sa QR kodom po jednom odobrenom zahtevu ne može biti veći od 0,3% od izdatog broja markica sa QR kodom za cigarete, nesagorevajući duvan, odnosno za alkoholna pića.
Broj (količina) oštećenih markica kod kojih nije vidljiva oznaka serije i serijski broj kod markice i potpuno uništenih markica po jednom odobrenom zahtevu iz člana 8. ove uredbe ne može biti veći od 0,8% od izdatog broja markica za kafu u pojedinačnom pakovanju, odnosno 0,1% za kafu u rinfuznom pakovanju (u rasutom stanju).
Novina je da se sada ove odredbe odnose i na akcizne markice sa QR kodom za obeležavanje nesagorevajućeg duvana.
Proizvođač, odnosno uvoznik cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnog pića i kafe, dužan je da vodi evidenciju o preuzetim, iskorišćenim, oštećenim i neiskorišćenim markicama, odnosno markicama sa QR kodom za cigarete, nesagorevajući duvan, alkoholna pića i kafu, po svakom odobrenom zahtevu.
Obveznik akcize dužan je da u roku od 15 dana po isteku svakog kvartala, dostavlja Ministarstvu finasija izveštaj o evidenciji, s tim da se ovaj izveštaj sada dostavlja preko sistema e-akciza. Uvoznik kao prilog izveštaja dostavlja i izveštaj sa podacima o izvršenom uvozu.
Obveznici akcize koji od 1. oktobra 2024 godine, preuzmu preko sistema e-akciza nove akcizne markice mogu novim akciznim maricama da obeležavaju duvanske proizvode, alkoholna pića. Primera radi, ukoliko obveznik akcize preuzme nove akcizne markice sa QR kodom za jaka alkoholna pića istim može da obeležava i da stavlja u promet alkoholna pića sa novim markicama i pre 1. januara 2025. godine, s tim da je u obavezi da od 1. januara 2025. godine akcizne proizvode obeležava isključivo novim akciznim markicama.
U cilju omogućavanja uslova za nesmetano poslovanje, propisano je da se u ovom prelaznom periodu primenjuje do sada važeća uredba, ali samo u delu obeležavanja akciznih proizvoda, kao i Uredba o akciznim maricama (nova uredba), s tim da su obveznici akcize dužni da se navedenom periodu usklade svoje poslovanje sa odredbama Zakona i ove uredbe.
Uvoznici će, sa stanjem na dan 31. decembra 2024 godine, izvršiti popis zaliha cigareta i alkoholnih pića sa nalepljenim starim markicama koje se nalaze pod carinskim nadzorom, odnosno u fabrici inostranog proizvođača i sačiniti popisnu listu.
Proizvođači i uvoznici će, sa stanjem na dan 31. decembra 2024 godine, izvršiti popis zaliha cigareta i alkoholnih pića sa nalepljenim starim markicama koje su otpremili u avione i brodove koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno slobodne carinske prodavnice i sačiniti popisnu listu.
Sva navedena lica, koja imaju obavezu popisa zaliha akciznih proizvoda, dužna su da najkasnije do 31. januara 2025 godine, podatke iz popisnih listi dostavae Ministarstvu finanija na Obrascu SZ –- Stanje zaliha cigareta i alkoholnih pića, koji je odštampan uz ovu uredbu. Obrazac se Ministarstvu može dostaviti i elektronskim putem.
Obveznici akcize na kafu nemaju obavezu popisa zaliha kafe.
Pored obaveze popisa cigareta i alkoholnih pića, propisana je i obaveza popisa akciznih markica izatih u skladu sa starom Uredbom, i to sa stanjem na dan 31. decembra 2024 godine.
Tako su proizvođači, odnosno uvoznici, osim proizvođača i uvoznika kafe, dužni dasa stanjem na dan 31. decembra 2024 godine, izvrše popis zatečenih zaliha starih markica i dostave ih Ministarstvu finasija najkasnije do 31. januara 2025 godine, sa specifikacijom o vrsti i količini vraćenih markica.
Na obveznike akcize na kafu ne odnosi se obaveza popisa akciznih markica.
Obeležavanje cigareta i nesagorevajućeg duvana akciznim markicama sa QR kodom
Kao što je već poznato i ranije važećom Uredbom o akciznim markicama bila je propisana obaveza obeležavanja cigareta akciznom markicama, s tim da se novom Uredbom uređuje da se cigatete obeležavaju akciznim markicama koje sadrže QR kod.
Ono što je novo, to je da se sada, odnosno od 1. januara 2025 godine, akciznim markicama sa QR kodom obeležava nesagorevajući duvan, za koje do sada nije postojala obaveza obeležavanja akciznim markicama.
Kada je reč o izgledu nove akcizne markice, slovna oznaka ostala je nepromenjena, U – za cigarete iz uvoza, D – za cigarete koje su proizvedene u zemlji, a slovna oznaka EC – za cigarete koje proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama.
Takođe, kao i do sada akcizna markice za obeležavanje cigareta, sadrži, reči: „Republika Srbija – Ministarstvo finansija” i oznaku serije i serijski broj markice.
Ono što je novo, to je da se sada, odnosno od 1. januara 2025 godine, akciznim markicama sa QR kodom obeležava nesagorevajući duvan, za koje do sada nije postojala obaveza obeležavanja akciznim markicama.
Kada je reč o izgledu nove akcizne markice, slovna oznaka ostala je nepromenjena, U – za cigarete iz uvoza, D – za cigarete koje su proizvedene u zemlji, a slovna oznaka EC – za cigarete koje proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama.
Takođe, kao i do sada akcizna markice za obeležavanje cigareta, sadrži, reči: „Republika Srbija – Ministarstvo finansija” i oznaku serije i serijski broj markice.
Novina je da akcizna markica sa QR kodom za obeležavanje cigareta u okviru otisnutog QR koda sadrži sledeće podatke:
- niz alfa numeričkih karaktera koji se definišu putem alogoritma;
- jedinstvenu oznaku izdavaoca;
- šifru robne marke;
- vreme proizvodnje;
- datum proizvodnje;
- mesto proizvodnje (lokacija, objekat);
- proizvodnu liniju, odnosno proizvodne mašine;
- vrstu duvanskog proizvoda (cigarete);
- naziv robne marke duvanskog proizvoda;
- predviđeno maloprodajno tržište – Republika Srbija;
- seriju i serijski broj akcizne markice.
imenzije, veličina i boja akcizne markice sa QR kodom za obeležavanje cigareta ostala je nepromenjena i ista je pravougaonog oblika, veličine 19mmx45 mm, a štampa se u posebnim bojama, i to:
- u plavoj – za cigarete iz uvoza (oznaka U);
- u crvenoj – za cigarete koje su proizvedene u zemlji (oznaka D);
- u žutoj – za cigarete koje proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama (oznaka EC).
Saglasno navedenom, kontrolne akcizne markice sa QR kodom za obeležavanje cigareta pored do sada propisanih podataka sadrže i QR kod, a smatraće se da markica sa QR kodom za obeležavanje cigareta sadrži propisane podatke ukoliko su takvi podaci sadržani u okviru utisnutog dvodimenzionalnog matričnog niza tačaka raspoređenih pravougaono (produkcioni kod) koji se koristi za skeniranje nasvakom pojedinačnom mestu prijema cigareta, odnosno otpreme u maloprodajni objekat, kao i prilikom prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja cigareta kod istog učesnika u prometu u smislu člana 18a Zakona.
Ono što je novina, Uredbom o akciznim markicama uvedena je obaveza obeležavanja akciznom markicom nesagorevajućeg duvana, što do sada nije bila obaveza obveznika akcize koji se bave uvozom i proizvodnjom ovog duvanskog proizvoda. Vezano za oblik, dimenzije i boju novih markica, propisano je da su one iste kao i markica sa QR kodom za obeležavanje cigareta, ali se razlikuje slovna oznaka markice, i ona je sada:
- UZ – za nesagorevajući duvan iz uvoza;
- Z – za nesagorevajući duvan koji je proizveden u zemlji;
- EZ – za nesagorevajući duvan koji proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama.
Obeležavanje alkoholnih pića kontrolnim akciznim markice sa QR kodom
U vezi sa obeležavanjem akciznim markicama alkoholnih pića napominjemo da su prema do sada važećoj Uredbi o akciznim markicama bile su propisane tri vrste akciznih marica za kategoriju jakih alkoholnog pića, i to akcizne markice slovne oznake:- R, odnosno UR - za rakije od voća, grožđa, vina i druge voćne rakije sa dodatkom ekstrakta bilja, delova bilja ili poljoprivrednih proizvoda, proizvedena u zemlji ili iz uvoza,
- P, odnosno UP - za rakije od žitarica i ostalih poljoprivrednih sirovina, proizvedena u zemlji ili iz uvoza,
- Ž, odnosno UŽ - za ostala jaka alkoholna pića, proizvedena u zemlji ili iz uvoza.
Novom Uredbom o akciznim markicama propisano je da se obeležavanje alkoholnih pića vrši kontrolnom akciznim markicom sa QR kodom, pri čemu se za razliku od do sada važećeg rešenja, sva jaka alkohola pića propisana Zakonom o jakim alkoholnim pićima obeležavaju istom akciznom markicom slovne oznake Ž, odnosno UŽ u zavisnosti da li se proizvode u zemlji ili su iz uvoza.
Prema Uredbi o akciznim markicama kontrolna akcizna markica sa QR kodom za obeležavanje alkoholnih pića sadrži sledeće pisane oznake:
- slovnu oznaku:
- UŽ – za jaka alkoholna pića iz uvoza;
- Ž – za jaka alkoholna pića proizvedena u zemlji;
- N – za niskoalkoholna pića proizdvedena u zemlji;
- UN – za niskoalkoholna pića iz uvoza;
- EA – za alkoholna pića koja proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama;
- UŽ – za jaka alkoholna pića iz uvoza;
- reči: „Republika Srbija – Ministarstvo finansija”;
- oznaku serije i serijskog broja markice.
- niz alfanumeričkih karaktera koji se definišu putem alogoritma;
- jedinstvenu oznaku izdavaoca;
- datum proizvodnje;
- mesto proizvodnje (lokacija, objekat);
- proizvodnu liniju, odnosno proizvodne mašine;
- predviđeno maloprodajno tržište – Republika Srbija;
- seriju i serijski broj akcizne markice.
- u sivoj – za alkoholna pića proizvedena u zemlji;
- u narandžastoj – za alkoholna pića iz uvoza;
- u ljubičastoj – za alkoholna pića koja proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinski mprodavnicama.
U vezi sa obeležavanjem niskoalkoholnih pića koja su proizdvedena u zemlji, odnosno iz uvoza, slovna oznaka ostala je neporomenjena - N, odnosno UN, s tim da sada nove akcizne markice sadrže QR kod.
Ostala je nepromenjena i slovna oznaka EA za alkoholna pića koja proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama, s tim što sada sadrži QR kod.
Obeležavanje kafe kontrolnim akciznim markicama
U vezi sa obeležavanjem kafe, napominjemo da su prema novoj Uredbi o akciznim markicama, kontrolne akcizne markice za obeležavanje kafe ostale nepromenjene, što znači da iste ne sadrže QR kod.Takođe, način obeležavanja kafe i vrsta akciznih markica ostao je isti, s tim da je razlika u načinu podnošenja zahteva za akcizne markice, odnosno postupku podnošenja zahteva, odobravanja i preuzimanje akciznih markica.
Naime, razlika se odnosi na postupak digitalizacije podnošenja zahteva za markice, odnosno da se zahtev za akcizne markice za kafu od 1. oktobra 2024 godine podnosi isključivo preko sistema e-akciza, a ne podnošenjem do sada propisanog Obrasca ZAM/K, koji se podnosioneposredno u Ministarstvu finansija.
Prema tome, obveznici akcize na kafu obeležavanje kafe iz uvoza, odnosno kafe proizvedene u zemlji vrše na isti način kao i do sada, istim akciznim markicama u zavisnosti od vrste kafe i pakovanja iste, jer su akcizne markice ostale su nepromenjene i iste ne sadržeQR kod, ali se zahtev za akcizne markice za kafu podnosi od 1. oktobra 2024 godine isključivo preko sistema e-akciza.
Način obeležavanja akciznih proizvoda
Obeležavanje akciznih proizvoda, vrši lepljenjem markice, odnosno markice sa QR kodom na kutiji (paklici), flaši ili drugoj ambalaži u koju se pakuju proizvodi, odnosno na pojedinačnom ili rinfuznom pakovanju kafe, na način koji obezbeđuje vidljivost propisanih oznaka, odnosno QR koda. Ukoliko originalno pakovanje alkoholnih pića (grupno pakovanje) sadrži više pojedinačnih alkoholnih pića, markica se može lepiti preko tog originalnog pakovanja, s tim da se samo takvo originalno pakovanje (grupno pakovanje) može stavljati u promet, a ne i pojedinačno po komadu alkoholnog pića.Markica sa QR kodom za obeležavanje cigareta i nesagorevajućeg duvana lepi se na kutiji (paklici) ispod celofana, tako da se kutija ne može otvoriti a da se markica ne iscepa.
Markica sa QR kodom za obeležavanje alkoholnih pića lepi se preko zatvarača flaše ili druge ambalaže, odnosno originalnog pakovanja (grupnog pakovanja), odnosno preko drugog mesta predviđenog za otvaranje ambalaže, tako da se flaša ili druga ambalaža, odnosno originalno pakovanje (grupno pakovanje) ne može otvoriti a da se markica ne iscepa.
Markica za obeležavanje kafe za pojedinačno pakovanje lepi se na prednjoj strani pakovanja ili druge ambalaže na vidljivom mestu i mora se nalaziti na pakovanju ili drugoj ambalaži sve dok je isto u prometu, a za kafu u rinfuznom pakovanju markica se lepi (pričvršćuje) na gornji desni ili gornji levi ugao na prednjoj strani pakovanja (vreće ili drugog pakovanja), tako da je markica vidljiva i neoštećena sve dok se rinfuzno pakovanje u potpunosti ne utroši.
Obeležavanje akciznih proizvoda vrši se kod domaćeg proizvođača, inostranog proizvođača ili drugog lica uključujući i ovlašćenog distributera inostranog proizvođača pre uvoza, odnosno u carinskom skladištu pod carinskim nadzorom u skladu sa carinskim propisima.
Obveznik akcize na kafu ima obavezu obeležavanja kafe markicom i kada već obeleženu kafu pakuje u manja ili veća pakovanja.
Obeležavanje cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana odgovarajućim produkcionim kodom koji se koristi za skeniranje na svakom pojedinačnom mestu prijema cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, odnosno otpreme u maloprodajni objekat, kao i prilikom prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana kod istog učesnika u prometu u smislu člana 18a Zakona vrši se kod domaćeg proizvođača ili inostranog proizvođača u toku procesa proizvodnje, utiskivanjem na dnu kutije (paklice) ispod celofana.
U slučaju obeležavanja produkcionim kodom, bilo koji učesnik u lancu distribucije, pakovanja koja sadrže više kutija (paklica), kao što su boks, masterkejs, paleta, ili druge vrste zbirnih pakovanja, obeležava zbirnim kodom koji predstavlja agregaciju produkcionih kodova i koji sadrži sve informacije iz produkcionih kodova pojedinačnih kutija (paklica) koje su u takvom pakovanju, kao i svakog manjeg pakovanja koje je sadržano u pakovanju koje se obeležava.
Štampanje markica i markica sa QR kodom vrši Narodna banka Srbije – Zavod za izradu novčanica i kovanog novca Topčider (ZIN).
Odobravanje zahteva i izdavanje markica i produkcionih kodova
Izdavanje markica i markica sa QR kodom vrši ZIN po prethodnom odobrenju ministarstva Ministarstvafinansija datom preko sistema e-akciza.Elektronski zahtev za izdavanje markica i markica sa QR kodom, podnosi se ministarstvu Ministarstvu preko sistema e-akciza.
Zahtev za izdavanje markica naročito sadrži:
- podatke o podnosiocu zahteva;
- podatke o inostranom proizvođaču, odnosno distributeru inostranog proizvođača;
- podatke o traženim akciznim markicama.
Zahtev za produkcione kodove naročito sadrži:
- tip obveznika;
- objekat;
- vrstu duvanskog proizvoda;
- oznaku kombinovane nomenklature – carinska tarifa;
- robnu marku duvanskog proizvoda;
- prosečnu bruto masu jediničnog pakovanja, uključujući pakovanje, u gramima sa tečnošću do 0,1 grama;
- broj cigareta u jediničnom pakovanju;
- traženu količinu produkcionih kodova.
Po podnošenju zahteva za izdavanje markica ili markica sa QR kodom, kao i produkcionih kodova, obvezniku se preko sistema e-akciza dostavlja predračun za plaćanje cene štampanja i dostavljanja markica ili markica sa QR kodom, odnosno generisanja produkcionih kodova.
Proizvođač cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, podnosi zahtev za izdavanje markica sa QR kodom ili produkcionih kodova, ako:
- je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za registraciju;
- je upisan u Registar proizvođača duvanskih proizvoda kod Uprave za duvan;
- su cigarete, odnosno nesagorevajući duvan koji proizvodi upisani u Registar o markama duvanskih proizvoda kod Uprave za duvan;
- su maloprodajne cene cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana za koje podnosi zahtev objavljene u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
- je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za registraciju;
- je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za vođenje registra proizvođača alkoholnog pića.
- je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za registraciju;
- je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za vođenje registra proizvođača kafe.
- je upisan u odgovarajuće registre kod organa nadležnih za registraciju;
- su cigarete, odnosno nesagorevajući duvan koji uvozi upisane u Registar o markama duvanskih proizvoda kod Uprave za duvan;
- su maloprodajne cene cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana za koje podnosi zahtev objavljene u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
Uvoznik cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića i kafe radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama zahtev za izdavanje markica, markica sa QR kodom, kao i produkcionih kodova u slučaju cigareta ili nesagorevajućeg duvana, podnosi pod uslovom iz stava 4. tač. 1) i 2) ovog člana.
Obveznik akcize iz člana 6. stav 2. Zakona o akcizama podnosi zahtev za izdavanje markica, odnosno markica sa QR kodom ako je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za registraciju. Uz zahtev podnosi i odgovarajuću dokumentaciju na osnovu koje se može utvrditi na koji način su akcizni proizvodi stečeni.
Proizvođač, odnosno uvoznik alkoholnog pića, uz svaki zahtev za izdavanje markica sa QR kodom preko sistema e-akciza podnosi, za svaku markicu sa QR kodom prema vrsti alkoholnog pića i planiranu specifikaciju o količini markica po zapremini i procentu alkohola u gotovom proizvodu tog alkoholnog pića za koji podnosi zahtev.
Proizvođač, odnosno uvoznik kafe uz svaki zahtev za izdavanje markica, preko sistema e-akciza podnosi, za svaku markicu prema vrsti kafe i planiranu specifikaciju o količini markica prema težini kafe za koji podnosi zahtev.
Podatke o inostranom proizvođaču, odnosno distributeru inostranog proizvođača uvoznik cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića, odnosno kafe dostavlja preko sistema e-akciza prilikom podnošenja zahteva za izdavanje markica, odnosno markica sa QR kodom.
Zahtev za izdavanje markica, markica sa QR kodom, kao i produkcionih kodova, podnosi zakonski zastupnik u ime obveznika koji je evidentiran u sistemu e-akciza, odnosno drugo fizičko lice koje preko sistema e-akciza ovlasti zakonski zastupnik.
Po prijemu zahteva preko sistema e-akciza i uplate po predračunu, Ministarstvo finansija utvrđuje da li podnosilac zahteva ispunjava uslove za izdavanje markica, markica sa QR kodom, odnosno produkcionih kodova.
Nakon sprovedenog postupka, Ministarstvo finansija preko sistema e-akciza odobrava izdavanje markica, odnosno markica sa QR kodom, odnosno produkcionih kodova, zahteva dopunu zahteva ili obaveštava podnosioca zahteva da nisu ispunjeni uslovi za izdavanje markica, markica sa QR kodom, odnosno produkcionih kodova.
Sistem e-akciza sadrži evidenciju odobrenih zahteva.
Produkcioni kodovi generišu se i dostavljaju preko sistema e-akciza.
Ministarstvo finansija odobrava proizvođaču alkoholnog pića količinu markica sa QR kodom koja odgovara raspoloživim, odnosno procenjenim kapacitetima za šestomesečnu proizvodnju alkoholnih pića koja je utvrđena u skladu sa propisom kojim se uređuje upis u registar proizvođača alkoholnog pića kod Poreske uprave.
Proizvođaču alkoholnog pića Ministarstvo finansija odobrava naredni zahtev za izdavanje markica sa QR kodom, ukoliko proizvođač alkoholnog pića razduži najmanje 50% prethodno preuzetnih markica. Izuzetno, Ministarstvo finansija može, na obrazloženi zahtev proizvođača alkoholnog pića, odobriti dodatnu količinu markica sa QR kodom, a nakon utvrđivanja opravdanosti podnetog zahteva.
Po odobrenju i izradi markica, odnosno markica sa QR kodom od strane ZIN-a, podnosilac zahteva preuzima markice preko ZIN-a.
Izdavanje markica i markica sa QR kodom ZIN vrši zakonskom zastupniku, odnosno drugom fizičkom licu koje preko sistema e-akciza ovlasti zakonski zastupnik i koje je evidentiran u sistemu e-akciza.
Obveznik akcize iz člana 6. stav 2. Zakona o akcizama podnosi zahtev za izdavanje markica, odnosno markica sa QR kodom ako je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za registraciju. Uz zahtev podnosi i odgovarajuću dokumentaciju na osnovu koje se može utvrditi na koji način su akcizni proizvodi stečeni.
Proizvođač, odnosno uvoznik alkoholnog pića, uz svaki zahtev za izdavanje markica sa QR kodom preko sistema e-akciza podnosi, za svaku markicu sa QR kodom prema vrsti alkoholnog pića i planiranu specifikaciju o količini markica po zapremini i procentu alkohola u gotovom proizvodu tog alkoholnog pića za koji podnosi zahtev.
Proizvođač, odnosno uvoznik kafe uz svaki zahtev za izdavanje markica, preko sistema e-akciza podnosi, za svaku markicu prema vrsti kafe i planiranu specifikaciju o količini markica prema težini kafe za koji podnosi zahtev.
Podatke o inostranom proizvođaču, odnosno distributeru inostranog proizvođača uvoznik cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića, odnosno kafe dostavlja preko sistema e-akciza prilikom podnošenja zahteva za izdavanje markica, odnosno markica sa QR kodom.
Zahtev za izdavanje markica, markica sa QR kodom, kao i produkcionih kodova, podnosi zakonski zastupnik u ime obveznika koji je evidentiran u sistemu e-akciza, odnosno drugo fizičko lice koje preko sistema e-akciza ovlasti zakonski zastupnik.
Po prijemu zahteva preko sistema e-akciza i uplate po predračunu, Ministarstvo finansija utvrđuje da li podnosilac zahteva ispunjava uslove za izdavanje markica, markica sa QR kodom, odnosno produkcionih kodova.
Nakon sprovedenog postupka, Ministarstvo finansija preko sistema e-akciza odobrava izdavanje markica, odnosno markica sa QR kodom, odnosno produkcionih kodova, zahteva dopunu zahteva ili obaveštava podnosioca zahteva da nisu ispunjeni uslovi za izdavanje markica, markica sa QR kodom, odnosno produkcionih kodova.
Sistem e-akciza sadrži evidenciju odobrenih zahteva.
Produkcioni kodovi generišu se i dostavljaju preko sistema e-akciza.
Ministarstvo finansija odobrava proizvođaču alkoholnog pića količinu markica sa QR kodom koja odgovara raspoloživim, odnosno procenjenim kapacitetima za šestomesečnu proizvodnju alkoholnih pića koja je utvrđena u skladu sa propisom kojim se uređuje upis u registar proizvođača alkoholnog pića kod Poreske uprave.
Proizvođaču alkoholnog pića Ministarstvo finansija odobrava naredni zahtev za izdavanje markica sa QR kodom, ukoliko proizvođač alkoholnog pića razduži najmanje 50% prethodno preuzetnih markica. Izuzetno, Ministarstvo finansija može, na obrazloženi zahtev proizvođača alkoholnog pića, odobriti dodatnu količinu markica sa QR kodom, a nakon utvrđivanja opravdanosti podnetog zahteva.
Po odobrenju i izradi markica, odnosno markica sa QR kodom od strane ZIN-a, podnosilac zahteva preuzima markice preko ZIN-a.
Izdavanje markica i markica sa QR kodom ZIN vrši zakonskom zastupniku, odnosno drugom fizičkom licu koje preko sistema e-akciza ovlasti zakonski zastupnik i koje je evidentiran u sistemu e-akciza.
Po izdavanju odštampanih markica ili markica sa QR kodom, Zavod vrši evidentiranje izdatih markica ili markica sa QR kodom unošenjem u sistem e-akciza.
Novo je da se ukida Obrazac PU. Uvoznik, pri carinjenju cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića i kafe dostavlja u dva istovetnka primerka nadležnom carinskom organu Izveštaj sa podacima o izvršenom uvozu cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića i kafe, koji naročito sadrži podatke: o uvozniku, mestu i adresi uvoznika, broju jedinstvene carinske isprave (JCI), PIB-u, nazivu špeditera, mestu i adresi špeditera, nazivu prevoznika, mestu i adresi prevoznika, registarskom broju vozila i o uvezenim količinama akciznih proizvoda (naziv proizvoda, naziv robne marke, jedinicu mere, količinu, šifru carinske ispostave, datum carinjenja, potpis, pečat carinskog organa i dr).
Uz navedeni izveštaj uvoznik, pri carinjenju dostavlja i odštampan zahtev za izdavanje markica za cigarete, nesagorevajući duvan, alkoholna pića, odnosno kafe, koji je podnet preko sistema e-akciza.
Izveštaj sa podacima o izvršenom uvozu overava nadležni carinski organ, i prvi primerak zadržava za svoje potrebe, a drugi vraća uvozniku, koji ga dostavlja Ministarstvu finansija elektronskim putem kao dokaz o izvršenom uvozu cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića, odnosno kafe.
Novo u odnosu na dosadašnja rešenja je da uvoznik prilikom carinjenja sam sačinjava i dostavlja izveštaj o izvršenom uvozu (koji sadrži podatke kao PU Obrazac), ali da taj izveštaj više ne popunjava nadležni carinski organ, već ga carinski organ overava.
Ovakav način izveštavanja od strane uvoznika sprovodiće se do sticanja tehničko-tehnoloških uslova, kada će se podaci i dokumentacija dostavljati se u elektronskoj formi preko sistema e-akciza.
Postupak sa oštećenim, odnosno neiskorišćenim markicama
Prema novoj Uredbi o akciznim markicama postupak vraćanja oštećenih, odnosno neiskorišćenih markica za kafu, kao i oštećenih, odnosno neiskorišćenih markica sa QR kodom za obeležavanje cigareta i alkoholnih pića ostao je nepromenjen, što znači da ih obveznik akcize dostavlja Ministarstvu finansija kvartalno u roku od 15 dana po isteku svakog kvartala, ali se kvartalni izveštaj dostavlja preko sistema e-akciza.Takođe, procenat oštećenih markica za koje ne postoji obaveza obračunavanja i plaćanja akcize ostao je isti.
Broj (količina) oštećenih markica sa QR kodom kod kojih nije vidljiva oznaka serije i serijski broj i potpuno uništenih markica sa QR kodom po jednom odobrenom zahtevu ne može biti veći od 0,3% od izdatog broja markica sa QR kodom za cigarete, nesagorevajući duvan, odnosno za alkoholna pića.
Broj (količina) oštećenih markica kod kojih nije vidljiva oznaka serije i serijski broj kod markice i potpuno uništenih markica po jednom odobrenom zahtevu iz člana 8. ove uredbe ne može biti veći od 0,8% od izdatog broja markica za kafu u pojedinačnom pakovanju, odnosno 0,1% za kafu u rinfuznom pakovanju (u rasutom stanju).
Novina je da se sada ove odredbe odnose i na akcizne markice sa QR kodom za obeležavanje nesagorevajućeg duvana.
Evidencije o akciznim markicama
Ministarstvo finansija vodi evidenciju o izdatim, iskorišćenim, oštećenim i neiskorišćenim markicama, odnosno markicama sa QR kodom za cigarete, nesagorevajući duvan, alkoholna pića, odnosno kafu za svakog proizvođača, uvoznika, odnosno obveznika akcize iz člana 6. stav 2. Zakona, pojedinačno po svakom odobrenom zahtevu iz člana 8. ove uredbe preko sistema e-akciza.Proizvođač, odnosno uvoznik cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnog pića i kafe, dužan je da vodi evidenciju o preuzetim, iskorišćenim, oštećenim i neiskorišćenim markicama, odnosno markicama sa QR kodom za cigarete, nesagorevajući duvan, alkoholna pića i kafu, po svakom odobrenom zahtevu.
Obveznik akcize dužan je da u roku od 15 dana po isteku svakog kvartala, dostavlja Ministarstvu finasija izveštaj o evidenciji, s tim da se ovaj izveštaj sada dostavlja preko sistema e-akciza. Uvoznik kao prilog izveštaja dostavlja i izveštaj sa podacima o izvršenom uvozu.
Kaznene odredbe
Uredbom o akciznim markicama propisane su kaznene odredbe za učinjene prekršaje propisane ovom uredbom.
Prelazne i završne odredbe
Uredbom o akciznim markicama propisano je da se stara Uredba o akciznim markicama primenjuje do 1. januara 2025 godine, i to u delu koji se odnosi na obeležavanje akciznih proizvoda kontrolnim akciznim markicama.
Naime, uperiodu od 1. oktobra do 31. decembra 2024 godine na obveznike akcize primenjuju odredbe stare Uredbe o akciznim markicama (vezano za obeležavanje akciznih proizvoda) i odredbe nove Uredbe o akciznim markicama.
To znači da će obveznici akcize koji su do 30. septembra 2024 godine, preuzeli stare akcizne markice moći u periodu od 1. oktobra do 31. decembra 2024 godine, tim markicama da obeležavaju cigarete, alkoholna pića i kafu, kao i do sada.
Naime, uperiodu od 1. oktobra do 31. decembra 2024 godine na obveznike akcize primenjuju odredbe stare Uredbe o akciznim markicama (vezano za obeležavanje akciznih proizvoda) i odredbe nove Uredbe o akciznim markicama.
To znači da će obveznici akcize koji su do 30. septembra 2024 godine, preuzeli stare akcizne markice moći u periodu od 1. oktobra do 31. decembra 2024 godine, tim markicama da obeležavaju cigarete, alkoholna pića i kafu, kao i do sada.
Obveznici akcize koji od 1. oktobra 2024 godine, preuzmu preko sistema e-akciza nove akcizne markice mogu novim akciznim maricama da obeležavaju duvanske proizvode, alkoholna pića. Primera radi, ukoliko obveznik akcize preuzme nove akcizne markice sa QR kodom za jaka alkoholna pića istim može da obeležava i da stavlja u promet alkoholna pića sa novim markicama i pre 1. januara 2025. godine, s tim da je u obavezi da od 1. januara 2025. godine akcizne proizvode obeležava isključivo novim akciznim markicama.
U cilju omogućavanja uslova za nesmetano poslovanje, propisano je da se u ovom prelaznom periodu primenjuje do sada važeća uredba, ali samo u delu obeležavanja akciznih proizvoda, kao i Uredba o akciznim maricama (nova uredba), s tim da su obveznici akcize dužni da se navedenom periodu usklade svoje poslovanje sa odredbama Zakona i ove uredbe.
Obaveza popisa
Novom Uredbom o akiznim markicama, propisano je da su proizvođači, trgovci na veliko, kao i uvoznici koji imaju na zalihama cigarete i alkoholna pića sa nalepljenim starim markicama u obavezi da izvrše popis zaliha tih proizvoda sa stanjem na dan 31. decembra 2024 godine, uključujući i zalihe u svim skladištima, magacinima i akciznim skladištima i sačiniti popisnu listu.Uvoznici će, sa stanjem na dan 31. decembra 2024 godine, izvršiti popis zaliha cigareta i alkoholnih pića sa nalepljenim starim markicama koje se nalaze pod carinskim nadzorom, odnosno u fabrici inostranog proizvođača i sačiniti popisnu listu.
Proizvođači i uvoznici će, sa stanjem na dan 31. decembra 2024 godine, izvršiti popis zaliha cigareta i alkoholnih pića sa nalepljenim starim markicama koje su otpremili u avione i brodove koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno slobodne carinske prodavnice i sačiniti popisnu listu.
Sva navedena lica, koja imaju obavezu popisa zaliha akciznih proizvoda, dužna su da najkasnije do 31. januara 2025 godine, podatke iz popisnih listi dostavae Ministarstvu finanija na Obrascu SZ –- Stanje zaliha cigareta i alkoholnih pića, koji je odštampan uz ovu uredbu. Obrazac se Ministarstvu može dostaviti i elektronskim putem.
Obveznici akcize na kafu nemaju obavezu popisa zaliha kafe.
Pored obaveze popisa cigareta i alkoholnih pića, propisana je i obaveza popisa akciznih markica izatih u skladu sa starom Uredbom, i to sa stanjem na dan 31. decembra 2024 godine.
Tako su proizvođači, odnosno uvoznici, osim proizvođača i uvoznika kafe, dužni dasa stanjem na dan 31. decembra 2024 godine, izvrše popis zatečenih zaliha starih markica i dostave ih Ministarstvu finasija najkasnije do 31. januara 2025 godine, sa specifikacijom o vrsti i količini vraćenih markica.
Na obveznike akcize na kafu ne odnosi se obaveza popisa akciznih markica.
Copyright © 2024, Commercium
Designed by: Built by: M.G.soft